december 2019

verbinding met wat we eten

Internetfora-Belastingdienst-foto

Omgekat vlees, met bietensap gekleurde tonijn, gehakt met een tintje, want grijs oogt niet lekker. Weten we nog wel wat we eten? "De consument is vervreemd van wat hij eet", stelt voedselfilosoof Michiel Korthals tijdens de vierde publieksbijeenkomst van Innovatie Toezicht in Arminius in Rotterdam. "Het meeste voedsel is veilig", nuanceert Rob van Lint, inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Lees het volledige artikel

december 2019

Weten we nog wat we eten?

Waardoor laten consumenten zich leiden wanneer zij boodschappen doen? Is het de prijs, de kwaliteit van het product, de herkomst of de E-nummers op de verpakking? Wij gingen de straat op en vroegen consumenten: 'Wat ligt er eigenlijk in úw mandje?'

November 2019

Lector John Verhoef (Hogeschool Leiden)

'Eigen regie op zorg vraagt individuele benadering'

foto John Verhoef

Eigen regie klinkt mooi: zelf aan het stuur, zelf keuzen maken. Alleen de zorg die echt nodig is. Daarbij voel je je als patiënt het prettigst, want je hebt invloed en creëert de situatie die bij jou past. Of is het een fluwelen term voor kille bezuinigingen, waarbij mensen het onderspit delven die geen regie kúnnen hebben? Lector Eigen Regie John Verhoef schetste tijdens een lezing op 31 oktober in Arminius in Rotterdam een genuanceerd beeld.

Lees het volledige artikel

November 2019

Eigen regie -
voor zover dat kan

foto publieksbijeenkomst 31 oktober

Niet iedereen is in staat zelf volledig regie te nemen in eigen gezondheidskeuzen. Maar je moet altijd in gesprek om te kijken tot hoever dat wél kan. Titia Lekkerkerk (Patiëntenfederatie), Fenna Heyning (Topklinische Ziekenhuizen) en Ronnie van Diemen Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd begrijpen de kanttekeningen van lector John Verhoef. Maar die zijn voor hen geen reden om helemaal af te zien van eigen regie.

Lees het volledige artikel

November 2019

Onderzoeksjournalist Huib Modderkolk:

'Risico's zijn groot maar onzichtbaar'

foto Huib Modderkolk

Onderzoeksjournalist Huib Modderkolk van de Volkskrant schreef het boek Het is oorlog maar niemand die het ziet. Hij deed zes jaar onderzoek naar de keerzijden van internet. Over waarom we wel een fiets op slot zetten maar niet onze smartphone.

Lees het volledige artikel

November 2019

Rookruimten dicht: en nu?

cartoon rookruimten

De Hoge Raad besloot op 27 september 2019 dat alle rookruimten in de horeca per direct gesloten moesten worden. Een besluit met nogal wat gevolgen. Hoe kijken een horecaondernemer, een inspecteur van de NVWA en een politica naar de uitvoering en handhaving van dat besluit?

Lees het volledige artikel

November 2019

Onderzoek: Kracht en tegenkracht

foto artikel kracht en tegenkracht

Bij het besturen van een woningcorporatie en het toezicht houden door de raad van commissarissen (RvC) is een kritische grondhouding noodzakelijk. Als een bestuurder te veel vasthoudt aan zijn eigen werkwijze, denkpatronen en overtuigingen kan dat leiden tot ongewenste situaties.

Lees het volledige artikel

November 2019

John Derksen, Agentschap Telecom:

'Aan de voorkant veiligheid regelen'

foto John Derksen

De overheid en de consument krijgen geen grip op de risico's van slimme apparaten. Zo stelt Volkskrant-onderzoeker Huib Modderkolk. Maar plaatsvervangend hoofdinspecteur John Derksen van Agentschap Telecom ziet toch wel mogelijkheden.

Lees het volledige artikel

November 2019

Van alertheid naar actie

foto John Derksen

Overheersen de risico's van slimme apparaten het gemak, of zijn we in staat ons er voldoende tegen te wapenen? Huib Modderkolk wees in zijn lezing tijdens de publieksbijeenkomst van Innovatie Toezicht op 14 november in het Rotterdamse Arminius op de risico's van het gebruik van slimme apparaten. Drie toehoorders van de dialooglezing en de discussie die erop volgdenn, bepalen positie.

Lees het volledige artikel

November 2019

Verslag bijeenkomst slimme apparaten

Wie durft tegen de digitale Goliaths?

foto hacker

In antwoord op de risico's van slimme apparaten, moet Europa een eigen tech-industrie ontwikkelen. Dat stelt D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij nam deel aan een panel dat inging op de risico's van moderne technologie tijdens een van de publieksbijeenkomsten over de innovatie van toezicht in het Rotterdamse debatcentrum Arminius.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

gul Eigen regie in de zorg: meeblazen in een jazzorkest

Foto zaak bijeenkomst 31 oktober

Wat zijn de voor- én nadelen van de toenemende eigen regie in de zorg? Circa zestig mensen waren donderdagavond 31 oktober bij elkaar in het Rotterdamse debatcentrum Arminius om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. In de zaal een gemêleerd gezelschap van zorgverleners, patiënten, mantelzorgers en professionals uit de wereld van het toezicht.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

‘Inspecteur, neem risico’s en kijk over je grenzen’

foto draadhek

Voor een toezichthouder is behoudend zijn een tweede natuur. Toch moet je ook over je grenzen heen kunnen kijken en risico’s durven nemen. Dit stelt Femke de Vries, bijzonder hoogleraar Toezicht. Bij het afscheid van hoofdinspecteur Joke de Vries bij de IGJ, 4 september, erkende ze in een lezing dat inspecteurs van alle kanten onder druk staan. Toch moeten ze keuzes maken, ook al kennen ze de gevolgen niet. “Het is vaak gemakkelijk om naar een ander te wijzen: ik ga er niet over. Het vraagt dus ook moed om over de grenzen van je eigen mandaat verantwoordelijkheid te nemen. De toezichthouder die niet over de grenzen heen kijkt, zal van een koude kermis thuiskomen.”

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

Hogere boetes voor recidivisten

foto tweet hogere boetes

Hoe vaker je te hard rijdt, hoe hoger de boete. Ook wel ‘progressief boetestelsel’ genoemd. SWOV, Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, deed er twee jaar terug onderzoek naar. Omdat het veel mensenlevens kan schelen, breekt directeur Peter van der Knaap er een lans voor. Het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) twitterde erover op 16 oktober.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

Willen we meer of minder regels?

foto-vergrootglas

Politici schieten bij incidenten al snel in de reflex van het opstellen van nieuwe regels en strenger handhaven. Maar staat de lastendruk die bedrijven en organisaties ervaren wel in verhouding tot het probleem dat de politiek wil oplossen? Een ondernemer, een politicus en een inspecteur over de praktijk van de regelgeving.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

Samen optrekken tegen ‘rotte appels’

foto-vergrootglas

Zorg declareren, terwijl die niet naar behoren of zelfs niet geleverd is; dat wil je niet wanneer mensen die hulp wel nodig hebben. En al helemaal niet wanneer ze kwetsbaar zijn, doordat ze in hun dagelijks functioneren ervan afhankelijk zijn.

Het is eenvoudig om een zorgorganisatie op te richten. Dat trekt ook minder goede bedoelingen aan. De ‘rotte appels’ laten mensen in de kou staan, declareren wel bij de zorgverzekeraar en zorgen voor wantrouwen richting de hele sector.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

MEER VERTROUWEN, MINDER REGELEN?/!

‘Veel regels zijn slechts symbolisch’, zo stelt bestuurskundige Paul Frissen. Maar de maatschappij vraagt juist om die regels, stellen politici daartegenover. Hoe denken betrokkenen daarover? Zeven opvattingen.

foto-vergrootglas

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

Minder handhaving door zelfscans

foto-vergrootglas

Hoe werkt de bedrijfsarts? Voldoet mijn bedrijf aan de regels voor gevaarlijke stoffen? Is onze organisatie discriminatie-proof?

Met aantrekkelijk vormgegeven checklists en animaties informeert de Inspectie SZW ‘aan de voorkant’ publiek en bedrijven, zodat ‘aan de achterkant’ minder handhaving nodig is. Vanuit deze checklists kunnen belanghebbenden doorklikken naar meer informatie over het onderwerp en de regels die daarbij horen.

Lees het volledige artikel

Oktober 2019

Niets doen of toch handhaven?

foto Paul Frissen

In zijn essay ‘De inspectie stelt een onderzoek in…’ houdt Paul Frissen, bestuursvoorzitter van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, de rol van inspecties tegen het licht. Wees voorzichtig met normatieve opvattingen, is zijn boodschap. Rob van Lint, inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit reageert.

Lees het volledige artikel

oktober 2019

Publieksbijeenkomst 31 oktober

Op eigen risico – de toenemende invloed van patiënten op hun zorg

staat-van-toezicht-voorkant

Zelf thuiszorg inhuren, kiezen naar welk ziekenhuis je gaat en meebeslissen over de behandeling: patiënten krijgen steeds meer invloed op de zorg die ze krijgen. Politici en professionals stimuleren deze verschuiving van spreekkamer naar huiskamer. Meer verantwoordelijkheid voor de patiënt kan leiden tot betere zorg en helpt de uitdagingen van de vergrijzing en personeelstekorten het hoofd te bieden. Maar wat als het misgaat? Waar liggen de grenzen van die verantwoordelijkheid? Wie beschermt de patiënt tegen illegale geneesmiddelenhandel op internet, malafide zorgondernemers en dubieuze influencers op social media? Wil de burger beschermd worden? En wie speelt daarbij welke rol?

Lees het volledige artikel

november 2019

PUBLIEKSBIJEENKOMST 14 NOVEMBER

Slimme apparaten: het nieuwe Paard van Troje?

foto hacker

Betalen met je mobiel, boodschappenlijstjes laten maken door je Google Home en op afstand je deurbel bedienen: dankzij technologie wordt ons leven elke dag makkelijker. Maar ten koste van wat gaat dit gemak? Ondertussen luistert je televisie met je mee, kunnen hackers via je locatievoorzieningen zien of je thuis bent en weten adverteerders precies naar welke vakanties je hebt gezocht. De slimme apparaten hebben geen geheimen voor ons, maar we hebben geen idee wat er gebeurt met de persoonlijke gegevens die we daarvoor gebruiken. Commerciële bedrijven en criminelen spelen hier handig op in en vergroten hun macht met de data die wij met een druk op de knop aan ze weggeven. Moeten we onze digitale veiligheid niet beter beschermen? Hoe doen we dat? En wie is daarvoor verantwoordelijk?

Lees het volledige artikel

november 2019

Publieksbijeenkomst 28 november

Weet wat je eet – veilig voedsel

staat-van-toezicht-voorkant

Fipronil in eieren, oude olijven die met schadelijk kopersulfaat weer groen worden geverfd, stukjes metaal in gefrituurde uitjes: onveilig voedsel is regelmatig in het nieuws. Maar ook met gezond voedsel wordt soms gerommeld, zoals gewone olijfolie die als ‘extra vierge’ in de schappen ligt of grauwe tonijn die roze is gekleurd. Je zou denken dat we daardoor kritischer zijn over ons eten, maar uit consumentenmonitoren blijkt dat ons vertrouwen in de voedselveiligheid groot is. Zijn deze voorvallen dan slechts incidenten? Wat verstaan we onder ‘veilig’ voedsel? En welke risico’s voor onze voedselveiligheid liggen op de loer?

Lees het volledige artikel

september 2019

Debat: ‘Hoe (on)veilig is Nederland?’

‘Niets doen is altijd een optie’

foto-armius

Hoe beschermen we onze veiligheid en wat is de rol van overheid, maatschappij en politiek daarin? Zo’n 100 bezoekers kraakten hun hersens over deze vraag bij de eerste bijeenkomst van de debatreeks ‘Hoe (on)veilig is Nederland’ in het Rotterdamse debatcentrum Arminius. Meer of minder regels, een terugtredende of juist proactieve overheid, assertieve of volgzame burgers; afhankelijk van het perspectief verschilden de opvattingen behoorlijk. Maar waar iedereen het roerend over eens was: niets doen is altijd een optie.

Lees het volledige artikel

september 2019

Platform Innovatie Toezicht van start

Waar moeten we het écht over hebben?

foto-vergrootglas

Het platform www.innovatietoezicht.nl is online! En nu doorpakken! Waarover moeten we de komende tijd hoognodig de discussie voeren? Over welk onderwerp hebben we wel genoeg gehoord? En wie moet er zeker aan het woord komen?

Lees het volledige artikel

september 2019

‘Het nieuwe toezicht is responsief, met een bite’

Hans-boutellier-foto

Op verzoek van de Inspectieraad schreef Hans Boutellier, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker Instituut, samen met Hèlen Heskes en Jessica van den Toorn een essay over het ‘nieuwe toezicht’. In ‘Responsief met een bite’ stelt hij de vraag of het hedendaagse toezicht voldoende aansluit op actuele maatschappelijke ontwikkelingen. De vraag stellen is hem beantwoorden: nee dus. “Maar er is al veel in gang gezet.”

Lees het volledige artikel

september 2019

Agenda

afbeelding-van-agenda Schrijf ook de data waarop de publieksbijeenkomsten plaatsvinden alvast in je agenda!

Lees het volledige artikel

september 2019

E-step voer voor discussie

cartoon-step

Anders dan in buurlanden zie je in Nederland weinig elektronische steps. Hier zijn de regels namelijk veel strenger, mede door het ongeluk met de Stint. Dat leidt tot wrevel bij consumenten. Om vooruitgang niet te stoppen, pleiten organisaties voor moderne wetgeving.

Lees het volledige artikel

september 2019

TEVREDENHEID TELT MEE BIJ INSPECTIE

foto-tevredenheidsonderzoek

De Onderwijs­inspectie haalt alles uit de kast voor een zo volledig mogelijk beeld bij de beoordeling van de kwaliteit van het aanbod van mbo-instellingen. Zo neemt ze de resultaten van tevredenheids­onder­zoeken van instellingen onder studenten, leerbedrijven, ouders en medewerkers mee als input voor het inspectie­onderzoek.

Lees het volledige artikel

september 2019

Belastingdienst opent digitale deuren


Internetfora-Belastingdienst-foto

De Belastingdienst maakt het makkelijker én leuker. Ze heeft de digitale deuren geopend met drie internetfora. Op deze fora kunnen verschillende doelgroepen informatie vinden en in gesprek gaan met aangesloten professionals en medewerkers van de Belastingdienst. Gebruikers beantwoorden elkaars vragen, maar als zij er niet uitkomen, springen medewerkers van de dienst bij. De Belastingdienst verbetert dankzij de fora de relatie met een groot deel van haar klanten, bedient ze met actuele informatie en ontvangt direct feedback op fouten in systemen, handboeken en op de site van de Belastingdienst. Onderliggend doel van de fora zijn betere belastingaangiften, waardoor ook meer tijd overblijft voor toezicht. Ook intermediairs en de belastingplichtigen profiteren. Een win-win-win-situatie dus.

Lees het volledige artikel

september 2019

Marktplaats en NVWA tackelen illegale handel

nvwa-en-marktplaats

Dankzij samenwerking tussen de NVWA en Marktplaats zijn in twee maanden tijd zo’n honderd advertenties voor verboden gewasbeschermingsmiddelen en twintig voor handelen in beschermde diersoorten verwijderd. Tijdens een pilot werd een Notice and Take Down-procedure ingesteld.

Nu kunnen consumenten op Marktplaats al een knop indrukken als zij een advertentie niet vertrouwen. De NVWA kon tijdens de pilot echter ook op diezelfde knop drukken. Als dat gebeurde, dan werd de desbetreffende advertentie door Marktplaats met voorrang verwijderd. De aanbieder kreeg een melding hiervan met informatie over de reden van verwijdering en over de NVWA. Wanneer de advertentie opnieuw werd geplaatst – wat in een handvol gevallen gebeurde – dan volgde dezelfde procedure.

Lees het volledige artikel

juli 2019

Publieksbijeenkomsten

Debatreeks 'Hoe (on)veilig is nederland?'

foto-prikkeldraad

In de debatreeks ‘Hoe (on)veilig is Nederland?’ staat de vraag centraal hoe we omgaan met risico en veiligheid in de samenleving. Dat gebeurt aan de hand van spraakmakende casussen. De reeks wordt georganiseerd door debatcentrum Arminius in samenwerking met het Bureau Inspectieraad en Bureau &MAES. De bijeenkomsten zijn vrij toegankelijk voor belangstellenden.

Lees het volledige artikel

juli 2019

Publieksbijeenkomst 19 september:

'De regeldictatuur – zijn we doorgeschoten in ons verlangen naar veiligheid?'

Foto beveiligingscamera

In ons voedsel, op straat, online of op de werkvloer: risico's en gevaren liggen overal op de loer. Wetten, regels en protocollen zijn hoeders van onze veiligheid om risico's en gevaren aan banden te leggen. Maar tegen welke prijs? Buurtfeesten gaan niet door omdat het brandprotocol niet op orde is, ouders krijgen badeendinspecties van het consultatiebureau en ondernemers worden lamgelegd door werkplekvoorschriften. En toch gebeuren er nog ongelukken. Dat roept de vraag op: zijn we doorgeschoten in ons verlangen naar veiligheid?

Lees het volledige artikel

juli 2019

STAAT VAN HET TOEZICHT IN TIEN ESSAYS

Staat-van-toezicht-voorkant

Hoe opereert toezicht in de netwerksamenleving? En wat vragen we precies van toezicht in een tijdperk van transities? Dat zijn volgens Martijn van der Steen (NSOB/EUR) twee belangrijke onderzoeksvragen voor de toekomst. Hij concludeert dat in het slotwoord van ‘Reflectie op de staat van het toezicht’, een nieuw verschenen essaybundel op initiatief van de Inspectieraad.

Lees het volledige artikel

juli 2019

WAT WEET Ú EIGENLIJK VAN TOEZICHT?

Waaraan denken burgers bij het woord ‘toezicht’? Kunnen ze een landelijke inspectie noemen en vinden zij het belangrijk dat er überhaupt toezicht is? We vroegen het de mensen op straat.

juli 2019

‘ONDERWIJS­INSPECTIE, VOORKOM PROBLEMEN AAN DE VOORKANT’

foto-erik-meester

Erik Meester is docent en werkzaam bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs aan de Radboud Universiteit. In zijn tweet van 18 juni is hij kritisch over de rol van de Onderwijsinspectie. Gevraagd naar een toelichting, biedt hij een nieuw perspectief. Zijn advies? “Voorkom problemen aan de voorkant”.

Lees het volledige artikel

juli 2019

Jane van ’t Hoff, plaatsvervangend secretaris van de Inspectieraad:

‘WE MOETEN DE KRITIEK WILLEN HOREN’

tekening-jane

Het online Platform Innovatie Toezicht is onderdeel van de maatschappelijke dialoog die rijksinspecties willen voeren over toezicht. Jane van ’t Hoff, plaatsvervangend secretaris van de Inspectieraad over het doel en de ambities.

Lees het volledige artikel

september 2019

Leestijd 8 min.

E-step voer voor discussie

cartoon-step

Anders dan in buurlanden zie je in Nederland weinig elektronische steps. Hier zijn de regels namelijk veel strenger, mede door het ongeluk met de Stint. Dat leidt tot wrevel bij consumenten. Om vooruitgang niet te stoppen, pleiten organisaties voor moderne wetgeving.


De consument:

‘Dit is de toekomst, die kun je niet tegenhouden’

René is eigenaar van een elektronische step. Van wel drie. Dit is de toekomst, zegt hij. Daarom begrijpt hij niet waarom ze in Nederland niet zijn toegestaan, terwijl hij ze over de grens gewoon kan gebruiken.

“Ik heb er nu twee, beide Speedtrotts, en heb een nieuwe besteld, een Thunder. Ik gebruik ze vooral op grote terreinen waar mijn dochter paardenconcoursen heeft – daar zie je tientallen e-steps. In het buitenland gebruik ik hem echter ook op straat. Daar mag het gewoon. In Nederland ga ik er wel eens mee naar de buren, een dorp verderop. Als we dan politie zien, remmen we af en doen we net alsof het gewone steps zijn. Ik wil niet dat ze in beslag genomen worden - zó kinderachtig.”

Niets aan de hand

“De e-steps zijn snel en makkelijk op te bergen in de auto of mee te nemen in het OV. En je klapt ze zo weer uit. Dat kan niet met een fiets. De step is uitermate wendbaar en je hebt er geen lessen voor nodig, zoals bij een brommer. Opgeladen kan hij zeker vijftig kilometer rijden. Op zand- en grasterreinen doet ie het ook goed. Wanneer je 25 kilometer per uur rijdt en een beetje handig manoeuvreert, is er niets aan de hand. Mijn vrouw neemt soms iemand voorop de step mee. Dat kan hij goed hebben.”

Uitzonderingen

“Ik snap niet waarom de step niet is toegestaan in Nederland. Dít is de toekomst, een moderne vorm van vervoer; daarvoor kun je niet je kop in het zand steken. Een brommer op de weg is gevaarlijker. En een elektrische fiets is toch óók toegestaan, terwijl die veel harder kan? Bovendien: er verongelukken ook mensen met een brommer of een elektrische fiets. Ongelukken op de step zijn bovendien uitzonderingen en kúnnen worden voorkomen.”

Beter voor het milieu

“Tja, als ik dat goedkope Chinese spul van zo’n vijfhonderd euro zie, vraag ik me ook af of ze veilig zijn. Die van mij kosten twee- à drieduizend euro, hebben richtingaanwijzers, een toeter en schijfremmen. Ze stoppen direct. Voor mijn dochter zou het handig zijn als ze over een tijdje vanaf station Arnhem met de step naar de hogeschool kan gaan. Dat is ook nog beter voor het milieu dan met een bus die niet voor de deur stopt.”


De ANWB:

‘Maak indeling in voertuigfamilies’

foto ronald de jong

Om Nederland mobiel te houden, zijn nieuwe vervoersvormen nodig. Die moeten veilig zijn, maar beoordeel ze anders dan nu, niet met de eisen voor klassieke vervoersvormen. Dat zegt Ronald de Jong, teammanager Mobiliteit en Veiligheid bij de ANWB.

“In Nederland krijgen we nog weinig vragen over de e-steps. Uit een vraag onder het ANWB-ledenpanel blijkt dat veel mensen ze nog beschouwen als speelgoed. Maar sommige mensen zien ze als een vervoermiddel, waaraan dan ook eisen gesteld mogen worden, aan zowel step als berijder. Dit verschil kan komen door de enorme variatie in steps: je hebt ze met een beperkte snelheid en vermogen, steps die je online of in andere landen goedkoop bij de supermarkt kunt kopen, maar ook professionele steps met behoorlijke snelheden.”

Voertuigfamilies

“In Berlijn en Parijs worden ze veel gebruikt voor de last mile, van bijvoorbeeld openbaar vervoer naar een bestemming. Dat werkt prima. Dan moet je wel eisen formuleren aan de step en aan het gebruik. We zijn echter gewend te denken in: voetganger, fietser, brommer, automobilist. De ANWB vindt dat opnieuw gekeken moet worden naar de verschillende voertuigen en hun plek in de openbare ruimte. Door voertuigen in te delen naar voertuigfamilies kun je vergelijkbare voertuigen op een vergelijkbare manier behandelen.”

Steden lopen vol

“De e-step, fiets, e-bike en speedpedelec vallen dan onder de fietsachtigen. Ze hebben een vergelijkbare omvang. Vervolgens stel je per voertuigfamilie regels op over hun positie op de weg. Dan ben je ook voorbereid op nieuwe vervoersvormen die we nu nog niet kennen. Het huidige beleid, waarbij fabrikanten hun e-step moeten laten goedkeuren, begrijp ik vanuit de zorg die de overheid heeft. Het is echter duur en ingewikkeld. Er moet snel duidelijkheid komen, want Nederland wil een innovatief land zijn en onze steden lopen vol.”

Europese regelgeving

“Een deel van het probleem kan opgelost worden met openbaar vervoer, maar voor een deel zal dat met vernieuwende concepten moeten. Daar is het ministerie ook alles aan gelegen. De ANWB heeft een ontwerpmethode voor hoe je de ruimte in de stad kunt verdelen. Maar idealiter komt er natuurlijk Europese regelgeving. Landen zijn echter zeer verschillend, zowel qua infrastructuur als omgeving. Dit zijn complexe processen die lang duren.”

Meer info: ANWB - Verkeer in de stad


Veilig Verkeer Nederland

‘Neem onduidelijkheden weg’

foto rob stomphorst

Er is snel een nieuwe wet nodig voor nieuwe vervoersvormen, zoals de elektrische step. De huidige houdt vooruitgang tegen. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland. “Op zich is er niets mis mee, de onduidelijkheid moet weg”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst.

“Er moet snel een nieuwe wet komen, want vooruitgang kun je niet stoppen en dan gaan mensen illegaal op een e-step – de kans dat ze gepakt worden is lager dan de huidige rentestand. De onduidelijkheid over wat mag en wat niet, moet weg. Er gebeuren nu al meer ongelukken op de fiets dan met de auto, mede door de e-bike. De totale schadelast bedraagt per jaar € 14 miljard en dat moet omlaag. Als mensen willen steppen, gaan ze steppen.”

Kwestie van gewenning

“Je ziet dat door het Stint-ongeluk de regels zijn aangescherpt, dat ze daarmee de vooruitgang tegenhouden, terwijl er op zich niets mis mee is: ze zijn schoon en geluidloos. Het moet alleen veilig zijn. Het is ook een kwestie van gewenning. Die gewenning komt wanneer er meer e-steps op de weg zijn. Mensen moeten hun omgeving goed scannen, opletten wat andere weggebruikers doen. Dat organiseer je niet alleen met regels. De eerste aanbieder van stepjes die toestemming vraagt om zijn product op de markt te brengen, heeft zich nog niet gemeld bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

Nieuwe indeling

“Nu wordt nog met de oude wet, vanuit oude vervoersystemen, naar nieuwe vervoersvormen gekeken. Er is een nieuwe indeling nodig. Goede remmen en verlichting zijn belangrijk, maar een zitje? Je neemt hem dan minder makkelijk mee in het OV. Echter: mensen nemen nu ook al een vouwfiets mee. En waarom mag een e-step niet zonder zitje en een elektrisch skateboard wel? Als mensen een step zonder zadel willen, maar die niet is toegestaan, dan gaan ze iets anders gebruiken.”

Speelgoed?

“Nieuwe wetgeving moet vooruitgang mogelijk maken en duidelijkheid geven over veiligheid. Zet – net als de Politieacademie heeft gedaan – op de site met afbeelding erbij welke er veilig zijn verklaard. En niet alleen op overheid.nl, want daar gaan mensen niet als eerste zoeken; ook op verkoopsites. Ouders weten nu niet welke elektrische vervoermiddelen veilig zijn en waar ze mogen rijden; ze denken dat het speelgoed is.”


Welke e-step mag wel, welke niet?

Elektrische steps worden wegens hun snelheid en elektrische aandrijving volgens de wet gezien als ‘bijzondere bromfietsen’. Dat betekent dat ze een zadel moeten hebben, luchtbanden, voor- en achterremmen, verlichting, richtingaanwijzers en een kentekenplaatje. Voor sommige geldt een helmplicht, een plicht die in Amsterdam voor alle gebruikers van e-steps geldt. De RDW adviseert het ministerie en heeft de e-steps als volgt op een rijtje gezet.