SPOT ON is hét platform over innovatie van toezicht. Daarover gaan we hier op het scherpst van de snede met elkaar in dialoog. Met prikkelende artikelen, reacties, video’s, interviews en inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

Wat zijn nieuwe vergezichten als we kijken naar toezicht? Welke oplossingsrichtingen zijn kansrijk? Welke aanpak werkt?

Wat gaat er al goed in de praktijk van alledag? Welke kennis en ervaring kunnen we uitwisselen? En van welke ervaringen kunnen we leren?

Wat zijn interessante actuele ontwikkelingen in toezicht? Welke trends tekenen zich af? Hoe krijgt innovatie vorm?

nieuws | satellieten

Foto de ruimte

Meten vanuit de ruimte

Wie nauwkeuriger de uitstoot van zwavel- en stikstofdioxiden op zee wil meten en beoordelen, kan de inzet van satellieten overwegen. Maar hoe doe je dat? De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de universiteiten van Leiden en Wageningen doen hier samen onderzoek naar

Lees verder

reportage | Inspecteur Rebecca

Foto Rebecca van der Linden

'Ik ben een vakidioot'

Als jong meisje droomt Rebecca van der Linden er al van om gevechtspiloot te worden. Helaas miste ze het talent voor het besturen van een vliegtuig, maar het werken bij Defensie bleef trekken. Nu werkt ze als inspecteur bij de Inspectie Militaire Gezondheidszorg. En is het haar droombaan?

Lees verder

reportage | muizenplaag

Foto muizenplaag

Muizenplaag vraagt om meer samenwerking

Er is sprake van een heuse muizenplaag. Althans, afgaande op het aantal meldingen bij de NVWA: een toename van 285 procent in vier jaar tijd.

Lees verder

Reportage | Inspecteur Calijn Hylkema

Foto Calijn Hylkema

'Interessant om het puzzeltje te leggen'

Calijn Hylkema-van der Kolk, is een van de jongste inspecteurs voor het primair onderwijs. Met hart en ziel zet ze zich in voor beter onderwijs. Wat drijft haar en wat vindt ze zo mooi aan haar vak?

Lees verder

Column | Michiel Korthals

foto michiel korthals

'Herstel de band met ons voedsel'

We zijn vervreemd van wat we eten. Dat stelt Michiel Korthals, hoogleraar voedselfilosofie aan de Wageningen Universiteit. Hij schreef er het boek 'Goed eten' over.

Lees verder

Column | John Derksen

foto John Derksen

'Aan de voorkant veiligheid regelen'

De overheid en de consument krijgen geen grip op de risico's van slimme apparaten. Zo stelt Volkskrant-onderzoeker Huib Modderkolk. Maar plaatsvervangend hoofdinspecteur John Derksen van Agentschap Telecom ziet toch wel mogelijkheden.

Lees verder

Longtweet | hogere boetes

foto tweet hogere boetes

‘Hogere boetes voor recidivisten’

Hoe vaker je een overtreding begaat, hoe hoger de boete wordt. Dat is eerlijker en gaat handhaving makkelijker maken. Zo stelt Peter van der Knaap (SWOV).

Lees verder

Debat | Eigen regie

Foto-van-pillen

Op eigen risico - de gevaren van de doe-het-zelf-zorg

Wat zijn de voor- én nadelen van de toenemende eigen regie in de zorg? Daarover gingen zorgverleners, patiënten, mantelzorgers en professionals uit de wereld in gesprek.

Lees verder

Debat | Voedselveiligheid

Internetfora-Belastingdienst-foto

Weten we nog wel wat we eten?

De mensen vervreemden van hun voedsel en kunnen de kwaliteit niet controleren. Met alle risico’s. Zo stelt voedselfilosoof Michiel Korthals. 

Lees verder

Video | voedselveiligheid

Weten we nog wat we eten?

Waardoor laten consumenten zich leiden wanneer zij boodschappen doen? Wij gingen de straat op.

Column | John Verhoef

foto John Verhoef

Maatwerk vereist bij eigen regie op zorg

Is het een kille bezuiniging of staat de mens écht centraal? Dat hangt volgens lector John Verhoef af van individuele mogelijkheden en wensen.

Lees verder

Column | Huib Modderkolk

foto Huib Modderkolk

'Risico's zijn groot maar onzichtbaar'

Onderzoeksjournalist Huib Modderkolk van de Volkskrant schreef het boek Het is oorlog maar niemand die het ziet. Hij deed zes jaar onderzoek naar de keerzijden van internet.

Lees verder

Reportage | rookruimten

cartoon rookruimten

Rookverbod geen grap

Vanaf 1 april mogen er geen rookruimten meer zijn. Een harde regel. Maar wel eentje die zacht moet landen, zeggen een café-eigenaar, een inspecteur en een parlementariër.

Lees verder

Nieuws | onderzoek

foto artikel kracht en tegenkracht

Onderzoek: Kracht en tegenkracht

Wat zijn de risico’s bij langzittende bestuurders bij woningcorporaties? Je leest het in het onderzoek ‘Kracht en tegenkracht’ van ILT.

Lees verder

Debat | Slimme apparaten

foto hacker

Het gevaar van slimme apparaten

Overheersen de risico’s van slimme apparaten het gemak, of zijn we in staat ons er voldoende tegen te wapenen?

Lees verder

Nieuws | risico's

foto draadhek

‘Inspecteur, neem risico’s’

Kijk over de grenzen van je mandaat. Dat stelt Femke de Vries, bijzonder hoogleraar Toezicht.

Lees verder

Debat | (On)veiligheid

foto-vergrootglas

Willen we meer of minder regels?

Dat de wereld fundamentele tekortkomingen kent, altijd onaf is, wil er maar niet in. Dat stelt hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen.

Lees verder

Nieuws | controles

foto-vergrootglas

Samen optrekken tegen ‘rotte appels’

NZa, IGJ en ISZW samen tegen rotte appels in de zorg. Inspecties pakken tijdens gezamenlijke bezoeken fraude, slechte arbeidsomstandigheden en ondermaatse zorg aan.

Lees verder

Nieuws | zelfscans

foto-vergrootglas

Minder handhaving door zelfscans

Met filmpjes helpt ISZW doelgroepen zelf te controleren op regels. Dat scheelt inzet op handhaving.

Lees verder

Column | Paul Frissen

foto Paul Frissen

Niets doen of toch handhaven?

In zijn essay ‘De inspectie stelt een onderzoek in…’ houdt Paul Frissen de rol van inspecties tegen het licht. Rob van Lint, inspecteur-generaal van de NVWA reageert.

Lees verder

Opinie | over het platform

foto-vergrootglas

Platform Innovatie Toezicht online

We zijn live. Waarover moeten we komende tijd hoognodig de discussie voeren?

Lees verder

Opinie | Hans Boutellier

Hans-boutellier-foto

Responsief met een bite

Hans Boutellier stelt in zijn essay ‘Responsief met een bite’ of het hedendaagse toezicht voldoende aansluit op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Lees verder

september 2019

Agenda

afbeelding-van-agenda Schrijf ook de data waarop de publieksbijeenkomsten plaatsvinden alvast in je agenda!

Lees verder

Reportage | e-step

cartoon-step

Ruimte voor de e-step

De elektronische step is door strenge regels praktisch verboden. Dat kan niet, zeggen consument, ANWB en VVN. Een nieuwe benadering is nodig.

Lees verder

Nieuws | internetfora

Internetfora-Belastingdienst-foto

Belastingdienst opent digitale deuren


Met drie internetfora laat de dienst klanten in gesprek gaan met inspecteurs en met elkaar. Dit voorkomt fouten en dus werk.


Lees verder

Nieuws | marktplaats

nvwa-en-marktplaats

NVWA tackelt samen met Marktplaats illegale handel

NVWA kan met een knop verdachte handel melden, die Markplaats versnelt controleert en desnoods verwijdert.

Lees verder

Nieuws | essays

Staat-van-toezicht-voorkant

Staat van het toezicht in tien essays

Wat vragen we van toezicht in een tijdperk van transities? In tien essays gaan we op zoek naar antwoorden.

Lees verder

Video | straatinterviews

WAT WEET Ú EIGENLIJK VAN TOEZICHT?

Waaraan denken burgers bij het woord ‘toezicht’? We vroegen het de mensen op straat.

Longtweet | onderwijsinspectie

foto-erik-meester

‘Onderwijsinspectie, voorkom problemen aan de voorkant’

Erik Meester is in zijn tweet kritisch over de rol van de Onderwijsinspectie. Wat is zijn advies?

Lees verder

Opinie | maatschappelijke dialoog

tekening-jane

‘WE MOETEN DE KRITIEK WILLEN HOREN’

Het Platform Innovatie Toezicht is onderdeel van de maatschappelijke dialoog die rijksinspecties willen voeren over toezicht. Waarom?

Lees verder

REPORTAGE | E-STEP

Leestijd 6 minuten

E-step voer voor discussie

cartoon-step

Anders dan in buurlanden zie je in Nederland weinig elektronische steps. Hier zijn de regels namelijk veel strenger, mede door het ongeluk met de Stint. Dat leidt tot wrevel bij consumenten. Om vooruitgang niet te stoppen, pleiten organisaties voor moderne wetgeving.


De consument:

‘Dit is de toekomst, die kun je niet tegenhouden’

René is eigenaar van een elektronische step. Van wel drie. Dit is de toekomst, zegt hij. Daarom begrijpt hij niet waarom ze in Nederland niet zijn toegestaan, terwijl hij ze over de grens gewoon kan gebruiken.

“Ik heb er nu twee, beide Speedtrotts, en heb een nieuwe besteld, een Thunder. Ik gebruik ze vooral op grote terreinen waar mijn dochter paardenconcoursen heeft – daar zie je tientallen e-steps. In het buitenland gebruik ik hem echter ook op straat. Daar mag het gewoon. In Nederland ga ik er wel eens mee naar de buren, een dorp verderop. Als we dan politie zien, remmen we af en doen we net alsof het gewone steps zijn. Ik wil niet dat ze in beslag genomen worden - zó kinderachtig.”

Niets aan de hand

“De e-steps zijn snel en makkelijk op te bergen in de auto of mee te nemen in het OV. En je klapt ze zo weer uit. Dat kan niet met een fiets. De step is uitermate wendbaar en je hebt er geen lessen voor nodig, zoals bij een brommer. Opgeladen kan hij zeker vijftig kilometer rijden. Op zand- en grasterreinen doet ie het ook goed. Wanneer je 25 kilometer per uur rijdt en een beetje handig manoeuvreert, is er niets aan de hand. Mijn vrouw neemt soms iemand voorop de step mee. Dat kan hij goed hebben.”

Uitzonderingen

“Ik snap niet waarom de step niet is toegestaan in Nederland. Dít is de toekomst, een moderne vorm van vervoer; daarvoor kun je niet je kop in het zand steken. Een brommer op de weg is gevaarlijker. En een elektrische fiets is toch óók toegestaan, terwijl die veel harder kan? Bovendien: er verongelukken ook mensen met een brommer of een elektrische fiets. Ongelukken op de step zijn bovendien uitzonderingen en kúnnen worden voorkomen.”

Beter voor het milieu

“Tja, als ik dat goedkope Chinese spul van zo’n vijfhonderd euro zie, vraag ik me ook af of ze veilig zijn. Die van mij kosten twee- à drieduizend euro, hebben richtingaanwijzers, een toeter en schijfremmen. Ze stoppen direct. Voor mijn dochter zou het handig zijn als ze over een tijdje vanaf station Arnhem met de step naar de hogeschool kan gaan. Dat is ook nog beter voor het milieu dan met een bus die niet voor de deur stopt.”


De ANWB:

‘Maak indeling in voertuigfamilies’

foto ronald de jong

Om Nederland mobiel te houden, zijn nieuwe vervoersvormen nodig. Die moeten veilig zijn, maar beoordeel ze anders dan nu, niet met de eisen voor klassieke vervoersvormen. Dat zegt Ronald de Jong, teammanager Mobiliteit en Veiligheid bij de ANWB.

“In Nederland krijgen we nog weinig vragen over de e-steps. Uit een vraag onder het ANWB-ledenpanel blijkt dat veel mensen ze nog beschouwen als speelgoed. Maar sommige mensen zien ze als een vervoermiddel, waaraan dan ook eisen gesteld mogen worden, aan zowel step als berijder. Dit verschil kan komen door de enorme variatie in steps: je hebt ze met een beperkte snelheid en vermogen, steps die je online of in andere landen goedkoop bij de supermarkt kunt kopen, maar ook professionele steps met behoorlijke snelheden.”

Voertuigfamilies

“In Berlijn en Parijs worden ze veel gebruikt voor de last mile, van bijvoorbeeld openbaar vervoer naar een bestemming. Dat werkt prima. Dan moet je wel eisen formuleren aan de step en aan het gebruik. We zijn echter gewend te denken in: voetganger, fietser, brommer, automobilist. De ANWB vindt dat opnieuw gekeken moet worden naar de verschillende voertuigen en hun plek in de openbare ruimte. Door voertuigen in te delen naar voertuigfamilies kun je vergelijkbare voertuigen op een vergelijkbare manier behandelen.”

Steden lopen vol

“De e-step, fiets, e-bike en speedpedelec vallen dan onder de fietsachtigen. Ze hebben een vergelijkbare omvang. Vervolgens stel je per voertuigfamilie regels op over hun positie op de weg. Dan ben je ook voorbereid op nieuwe vervoersvormen die we nu nog niet kennen. Het huidige beleid, waarbij fabrikanten hun e-step moeten laten goedkeuren, begrijp ik vanuit de zorg die de overheid heeft. Het is echter duur en ingewikkeld. Er moet snel duidelijkheid komen, want Nederland wil een innovatief land zijn en onze steden lopen vol.”

Europese regelgeving

“Een deel van het probleem kan opgelost worden met openbaar vervoer, maar voor een deel zal dat met vernieuwende concepten moeten. Daar is het ministerie ook alles aan gelegen. De ANWB heeft een ontwerpmethode voor hoe je de ruimte in de stad kunt verdelen. Maar idealiter komt er natuurlijk Europese regelgeving. Landen zijn echter zeer verschillend, zowel qua infrastructuur als omgeving. Dit zijn complexe processen die lang duren.”

Meer info: ANWB - Verkeer in de stad


Veilig Verkeer Nederland

‘Neem onduidelijkheden weg’

foto rob stomphorst

Er is snel een nieuwe wet nodig voor nieuwe vervoersvormen, zoals de elektrische step. De huidige houdt vooruitgang tegen. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland. “Op zich is er niets mis mee, de onduidelijkheid moet weg”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst.

“Er moet snel een nieuwe wet komen, want vooruitgang kun je niet stoppen en dan gaan mensen illegaal op een e-step – de kans dat ze gepakt worden is lager dan de huidige rentestand. De onduidelijkheid over wat mag en wat niet, moet weg. Er gebeuren nu al meer ongelukken op de fiets dan met de auto, mede door de e-bike. De totale schadelast bedraagt per jaar € 14 miljard en dat moet omlaag. Als mensen willen steppen, gaan ze steppen.”

Kwestie van gewenning

“Je ziet dat door het Stint-ongeluk de regels zijn aangescherpt, dat ze daarmee de vooruitgang tegenhouden, terwijl er op zich niets mis mee is: ze zijn schoon en geluidloos. Het moet alleen veilig zijn. Het is ook een kwestie van gewenning. Die gewenning komt wanneer er meer e-steps op de weg zijn. Mensen moeten hun omgeving goed scannen, opletten wat andere weggebruikers doen. Dat organiseer je niet alleen met regels. De eerste aanbieder van stepjes die toestemming vraagt om zijn product op de markt te brengen, heeft zich nog niet gemeld bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

Nieuwe indeling

“Nu wordt nog met de oude wet, vanuit oude vervoersystemen, naar nieuwe vervoersvormen gekeken. Er is een nieuwe indeling nodig. Goede remmen en verlichting zijn belangrijk, maar een zitje? Je neemt hem dan minder makkelijk mee in het OV. Echter: mensen nemen nu ook al een vouwfiets mee. En waarom mag een e-step niet zonder zitje en een elektrisch skateboard wel? Als mensen een step zonder zadel willen, maar die niet is toegestaan, dan gaan ze iets anders gebruiken.”

Speelgoed?

“Nieuwe wetgeving moet vooruitgang mogelijk maken en duidelijkheid geven over veiligheid. Zet – net als de Politieacademie heeft gedaan – op de site met afbeelding erbij welke er veilig zijn verklaard. En niet alleen op overheid.nl, want daar gaan mensen niet als eerste zoeken; ook op verkoopsites. Ouders weten nu niet welke elektrische vervoermiddelen veilig zijn en waar ze mogen rijden; ze denken dat het speelgoed is.”


Welke e-step mag wel, welke niet?

Elektrische steps worden wegens hun snelheid en elektrische aandrijving volgens de wet gezien als ‘bijzondere bromfietsen’. Dat betekent dat ze een zadel moeten hebben, luchtbanden, voor- en achterremmen, verlichting, richtingaanwijzers en een kentekenplaatje. Voor sommige geldt een helmplicht, een plicht die in Amsterdam voor alle gebruikers van e-steps geldt. De RDW adviseert het ministerie en heeft de e-steps als volgt op een rijtje gezet.